Pazartesi, Eylül 1

HABER7

İktidar muhalifi yazar Sevan Nişanyan’ın, Harvard Üniversitesi’nde ders veren oğlu Arsen Nişanyan ile gerçekleştirdiği söyleşide Türkiye’nin Afrika özelinde belirginleşen yurt dışı eğitim modeli konuşuldu.

Arsen Nişanyan’ın sözlerine katılmayan babasına yönelik çıkışları programa damga vurdu.

Türkiye’nin eğitim alanındaki küresel etkinliğini anlatan Arsen Nişanyan, yurt dışında uygulanan eğitim modelinin Türk kültüründen ciddi izler barındırdığını söyledi. Türkiye’nin özellikle Afrika’daki eğitim hamlelerine dair çarpıcı detayları gözler önüne seren Arsen Nişanyan’ın sözleri Sevan Nişanyan’ı rahatsız etti. Batılı ülkelerin uyguladığı eğitim sitemlerinden örnekler veren Arsen Nişanyan’ın, “Fransızlar bir benzerini yaptığında bu iyi de, Türk’ün yaptığı niye kötü?” çıkışını yaptı.

AFRİKA’NIN EN MODERN KAMPÜSLERİNİ MAARİF OKULLARI İNŞA EDİYOR

Arsen Nişanyan şunları söyledi:

“Dünya çapında Asya’da, Ortadoğu’da ve Afrika’da yüzlerce okul işletiyorlar. Sadece Mali’nin başkenti Bamako’da 18  tane Maarif Okulu var. İnanılmaz bir şey. İstanbul’daki misyoner okullarının devşirmesi olan Türk özel okulları sistemi yani İzmir Türk Kolejinden tut ışık lisesinden tut Doğa Koleji Okyanus Kolejinden tut Türkiye’de binden fazla şu anda özel okul var. Ve bunun artık ihraç edilebilir hale geldiğini görüyoruz. Yani Türkiye kendi yaptığı Cumhuriyet tarzı Anadolu liseleri inşa etmiyor oralara. Oraların en elit, en Amerikanvari kampüslere sahip ve o ülkelerin en başarılı öğrencilerini yetiştiren okullarını açıyor.”

Nişanyan, “Çin nasıl havalimanı, parlamento binası gibi ihaleleri alıyorsa Türkiye de eğitim konusunu tamamen domine etmiş durumda Afrika’da. Madagaskar’da da Uganda’da da durum böyle. Birçok Ortadoğu ve Asya ülkesinde de durum böyle. Şu anda en iyi öğrencileri Türk okulları yetiştiriyor birçok ülkede. Bunlar aynı zamanda özel okullar ama çoğu burslu.” ifadelerini kullandı.

AFRİKALI ÖĞRENCİLER TÜRKLERİN ŞANLI GEÇMİŞİNİ ÖĞRENİYOR

Afrika’daki okullarda Türkiye’nin milli değerlerinin de yaşatıldığını sözlerine ekleyen Arsen Nişanyan, “Bizim küçükken gördüğümüz TC propagandasına benzer bir propagandaya maruz kalıyor bu çocuklar. Atıyorum bir 30 Ağustos kutlaması olduğunda sadece bu okulların öğrencileri, müdürleri, hocaları değil aynı zamanda oradaki Türk müsteşarları, ataşeleri, büyükelçileri, THY yetkilileri bir araya gelip İstiklal Marşıyla okulu kaplıyorlar… Ondan sonra Türkiye’nin şanlı geçmişi…” dedi.

Araya giren Sevan Nişanyan’ın “Yazık, zavallı Mallili çocuklara” sözüne karşılık veren Arsen Nişanyan, “Sonuçta alternatifi Fransız bunlar için” ifadesini kullandı.

DİRİLİŞ’TE TÜRKLERİN YENDİĞİ BİZANS, ONLARA GÖRE FRANSIZ

Türk dizilerinin Afrika’daki dini ve milli duyguları pekiştirdiğini aktaran Arsen Nişanyan, şunları kaydetti:

“Akşam mesela Diriliş Ertuğrul gibi bir şey izlendiğinde oradaki Bizanslı komutan, tekfur falan bunların hepsi Malili’nin gözünde Fransız. Dolayısıyla Müslüman-Hristiyan savaşında Müslümanları yücelten, ‘İslam’ın kılıcını aldı Türkler ve gavuru, Frenk’i, Bizans’ı yerle bir ettiler, aşağıladılar, tokatladılar’ fikrini çok seviyorlarmış Malililer…. Öyle de bir hakikat var yani. Müslüman ülkeler sonuçta. Bunları unutmamak lazım.”

FRANSIZ YAPINCA İYİ, TÜRKLER YAPINCA MI KÖTÜ?

Durumdan rahatsızlığını dile getiren Sevan Nişanyan’ın “İyi bir öykü değil bu anlattığın.” demesine karşı Arsen Nişanyan, Batılı ülkelerin eğitim sistemini hatırlatarak şu karşılığı verdi:

“Kötü mü? Kim açısından? Mesela Fransızlar bir benzerini kendileri yaptığında, mesela bir Napolyon övgüsü yaptıklarında bu iyi de, Türk’ün yaptığı niye kötü?”

Paylaşmak
Exit mobile version